Tidemand VM-tvåa efter rysarkamp i Rally Monza

Inför VM-seriens upplösning i italienska ACI Rally Monza hade Pontus Tidemand efter en imponerande säsong chansen att ta hem mästartiteln i WRC 2. Två dagar in i tävlingen hade han den som i sin hand. Men ett felaktigt däckval på den tredje dagen blev kostsamt och trots en hejdundrande prestation blev det tillslut en andraplats – både i rallyt och i mästerskapet.

En legendarisk racingbana är vanligtvis inte spelplanen för rally-VM:s säsongsfinal, men i år krävdes en kreativ lösning för att kunna kora vinnare i WRC-seriens alla mästerskap. Tre dagar på banans krävande sektioner mixades med en dag på de slingriga och hala vägarna vid de italienska alperna och det blev en påfrestande historia för de tävlande ekipagen.

För Pontus del stod allt på spel när han körde för världsmästartiteln i WRC 2-kategorin. Målet var att upprepa succén från 2017 då han tog sin första WRC 2-titel, vilket blev hans andra VM-titel efter guldet i junior-VM i rally 2013. Den här helgen var utmaningen inte lätt. ACI Rally Monza var en av tre för Pontus helt nya tävlingar under säsongen och det var tre år sedan han senast tävlade på asfalt i en R5-bil.

Med ett stort fokus lyckades han ändå koppla grepp om ledningen på fredagen. Följande dag var det dags att bege sig upp i bergslandskapen och ge sig i kast med sträckor som närmast påminner om de som annars bara körs i Monte Carlo-rallyt. Med oberäkneligt väder och snö i prognosen, startade Pontus dagen med snödäck och när vägarna visade sig vara blöta och snöfria försvann sekunderna snabbt. På eftermiddagen hade de istället regndäck och då kom snön.

Vi hade otur med däckvalet och det var egentligen där vi förlorade segern. Hade vi hängt med bättre på lördagen hade det kunnat sluta annorlunda. Jättetråkigt, men det är så rally funkar och vi gav inte upp utan ville verkligen ta den chans som fanns och kämpa hela vägen i mål, säger Pontus, som hela året haft sällskap i tävlingsbilen av kartläsaren Patrik Barth.

Två sträckor blev strukna under dagen, vilket innebar att Pontus, som precis börjat knappa in på konkurrenterna, missade bra chanser att slå tillbaka. Efter lördagens sista sträcka fann han sig på andraplatsen med en halvminut upp till ledande Mads Østberg.

På söndagen hade den värmländska duon en stor uppgift framför sig. Fast beslutna att göra vad de kunde för att minska avståndet valde de snödäck som framförallt lämpade sig bäst för de två sista sträckorna med mycket grus. Men glappet var för stort för att hinna rå på och efter en ordentlig attack tog de sig över mållinjen med både bra tider och en punktering.

Det här har varit en krävande och svår helg, men utmaningen har varit densamma för alla. Vi har haft kul och jag har verkligen uppskattat fighten med Mads. Visst önskar jag att det hade varit ett par sträckor till att kämpa på, men jag känner ändå att jag är väldigt nöjd med vår prestation. Den här säsongen har vi ofta varit i lägen där vi har varit tvungna att köra taktiskt, så jag är glad att vi kunde visa att vi även har farten och kämparglöden när vi är i den här positionen, förklarar Pontus.

Pontus blir tvåa i 2020 års WRC 2-mästerskap, endast fyra poäng efter vinnaren Østberg, efter en annorlunda, men prestation- och resultatmässigt stark säsong. Han har slutat på pallen i alla VM-tävlingar han har deltagit i och det har blivit seger i Mexiko, Turkiet och på Sardinien, medan han har kammat hem tredjeplatser i Sverige och Estland. Sist men inte minst denna andraplatsen efter säsongsavslutningen i Monza, vilket också blir Pontus 36:e pallplats i VM totalt.

Ser vi till resultaten så måste jag säga att jag är väldigt nöjd med vad vi har åstadkommit i år. Patrik har gjort ett fantastiskt jobb med att läsa noterna, vi har haft ett kanonbra samarbete med Toksport-teamet och vi har fått nya erfarenheter från nya tävlingar. Än så länge har jag ingen klar plan för 2021, men jag vet definitivt att jag är hungrig på mer och att fortsätta jobba mig uppåt och framåt, konstaterar Pontus.