Tidemand redo att ta chansen i årets höjdpunkt

Det blir hans åttonde start i den svenska VM-deltävlingen Rally Sweden och 28-årige värmländske hemmahoppet Pontus Tidemand är laddad inför den klassiska vinterutmaningen på snötäckta vägar. Han sitter äntligen i en drömbil och med de trogna rallyfansens support är han redo att kämpa för ett bra resultat.

– Det här är helt klart tävlingen man längtar till hela året och det är en barndomsdröm som går i uppfyllelse varje gång jag ställer mig på startlinjen. Jag kommer dit med en riktigt bra känsla i ryggen, jag börjar bli samspelt med bilen och känner mig redan hemma i teamet. Sen att jag får möjligheten att göra det här i den häftigaste bilen jag någonsin kört, med vetskapen att den fantastiska hemmapubliken är med mig och hejar, det gör det till något extra speciellt i år, berättar Pontus, som är uppväxt bara drygt en timme från rallybasen i Torsby i Värmland.

Det är bara en knapp månad sen Pontus och hans rutinerade co-driver Ola Fløene tävlingsdebuterade med sin nya Ford Fiesta WRC för M-Sport i Rallye Monte-Carlo. Som ett av VM-seriens mest komplexa rallyn var det en krävande start, men också en ovärderlig sådan för Pontus som inriktade sig på att skaffa erfarenhet och påbörja läroprocessen med allt nytt.

– Omställningen från R5:an jag tidigare kört till den här WRC-Fiestan är stor och att komma in i det och anpassa sig är en process bara det. Det var lite av en fartchock i början och man känner kraften i bilen och att möjligheterna är enorma. Men man måste lära sig det innan man kan utnyttja det fullt ut och det var vi väl medvetna om. Så att få köra Monte Carlo var otroligt betydelsefullt och gav oss grunden vi står på nu inför Rally Sweden, säger Pontus.

Rally Sweden är Rally-VM:s enda riktiga vintertävling där bilarna susar fram på frusna vägar i de värmländska och norska skogarna. De dubbade däcken ger ett anmärkningsvärt bra grepp och gör det till ett av de hastighetsmässigt snabbaste eventen i mästerskapet – samtidigt som de kan rugga upp vägytan, dra upp grus som förstör dubbarna och försämrar greppet. Snövallarna som kantar vägarna kan även de endera hjälpa eller stjälpa när bilarna tar stöd av dem för att smidigt glida runt svängarna.

– Det gäller verkligen att inte fasta i snön, säger Pontus. Gör man en tabbe går det inte att köra igen tiden utan allt handlar om att få rena sträckor och hålla sig borta från misstagen. Det måste vara flat out från första metern om man ska ha en chans här.

Helgens action startar traditionsenligt med storslagen invigning och man-mot-man-heat på Färjestads travbana i Karlstad på torsdag kväll och följs av tre dagars klassiska rallysträckor i mer eller mindre samma tappning som 2018. Den största nyheten är att den spektakulära Rämmensträckan är tillbaka och körs nu i motsatt riktning, medan Röjden är något förkortad. Populära publikfavoriter som Vargåsen med Colins Crest och Torsbysträckan in mot serviceplatsen behålls i samma format som tidigare.

Även om Pontus anländer till tävlingsområdet med en bra känsla, vet han att det är en rejäl utmaning som väntar. Det är ett erfaret startfält i klassen och prestationsnivån är högre än någonsin, men Pontus och Ola är motiverade att bjuda på konkurrens och hoppas att kunna fighta om bra sträcktider.

– Glöden finns där. Vi är väldigt hungriga och vill verkligen få till ett bra resultat. Det har blivit en hel del analyserande sen Monte Carlo och vi har fått svar på att vi hänger riktigt bra med på flera sträckor, särskilt på snö och is. Vi har också lagt mycket tid och energi på videoträning och nött noter och gjort förberedelserna så grundligt vi kan. Teoretiskt sett har alla chansen eftersom nivån är såpass jämnhög. Nu ska vi bara ta med oss det här in i bilen, göra vårt bästa för att ge allt och prestera så bra som möjligt. Så får vi se hur långt det räcker i kampen med resten av de brutala förarna, säger Pontus med ett leende.