Laddad Tidemand fortsätter titeljakten i Turkiet

Efter några månaders uppehåll är rallyesset Pontus Tidemand tillbaka i VM-cirkusen och plockar återigen upp jakten på WRC 2-titeln. Nu väntar en helt ny utmaning i Turkiet och målen är som vanligt högt satta – Pontus siktar på att ta tillbaka mästerskapsledningen och ta sin 31:a pallplats i sin 44:e VM-start.

SKODA Motorsport och EVEN Managements Pontus Tidemand har gått från klarhet till klarhet så här långt under säsongen. Tre segrar och en andraplats tog honom snabbt upp i mästerskapsledning och trots att han nu inte har tävlat sedan i maj ligger han ändå tvåa i totalen, endast sju poäng från teamkamraten Jan Kopecký i täten. Men tävlingsuppehållet under sommaren betyder inte på något vis att Pontus har legat på latsidan, snarare tvärtom.

– Det har varit full fart hela sommaren med viktigt jobb bakom kulisserna, berättar Pontus. Så gott som varje vecka har jag varit iväg på test i Europas alla hörn och verkligen fått köra mycket bil på varierande underlag. Även om det inte har varit i tävlingssammanhang är det extremt värdefulla mil, man utvecklas konstant framåt och tappar inte rattkänslan i väntan på att ta upp säsongen igen.

Härnäst på schemat står alltså Rally Turkey, som blir en ny utmaning – inte bara för Pontus och co-drivern Jonas Andersson, utan för samtliga team då tävlingen aldrig tidigare körts i den här delen av landet. Rallyt var en del av världsmästerskapet mellan 2003 och 2010 och nu när det gör comeback med basen kring staden Marmaris börjar alla team från noll, utan erfarenheter.

– Det ligger förstås en svårighet i att man inte vet vad som väntar, men jag gillar den här typen av utmaningar där tävlingen blir helt öppen och rättvis eftersom alla sitter i samma sits och kommer dit med ett blankt papper. Ryktet säger att det är en mix av jämna, snabba vägar och tuffa grusvägar bland bergen där man verkligen får hålla tungan rätt i munnen. Det gäller att vara noga med rekognoseringen av sträckorna och så snart vi har en överblick och ett intryck kan vi börja fundera på attack- och däckstrategier, säger Pontus.

Rally Turkey, som ersätter det polska VM-rallyt, har ett kompakt program där specialsträckorna ligger nära varandra och tempot blir konstant högt under tävlingshelgen. Starten går på torsdag kväll och först ut är en 2,45 kilometer lång stadsträcka i värdstaden. Fredagen är rallyts längsta med sex sträckor på totalt 145 kilometer medan lördagen innehåller lika många sträckor, men tio mil kortare distans. De fyra avslutande sträckorna körs på söndagsförmiddagen med målgång alldeles vid serviceplatsen vid lunchtid. Sammanlagt mäter tävlingen strax över 30 mil uppdelat på 17 sträckor.

– Det är ingen hemlighet att vi har sikte på att försvara mästartiteln och målet för helgen är absolut att ta tillbaka ledningen. Många duktiga förare kommer till start, men i det här läget är Jan (Kopecký) vår största konkurrent. Vi går alltid för seger och jag sporras ju av nära fighter så jag hoppas på en kamp som lockar det bästa ur oss alla, sammanfattar Pontus.