Tidemand vände Rally Sweden till positiv utveckling – slutade åtta

Några problem längs vägen, men den värmländske rallystjärnan Pontus Tidemand lyckades ändå lyfta sin hemmatävling och kom i mål på åttonde plats med flera positiva kvitton i bagaget. – Fantastiska sträckor, otrolig support och många kliv framåt i utvecklingen. Rallyt skulle bara ha varit längre, säger Pontus om den svenska VM-deltävlingen Rally Sweden.

Rally Sweden fick en något småstrulig inledning för hemmasonen Pontus Tidemand som lagom till 2019 års säsong tog klivet från WRC 2 till värstingklassen WRC och nu rattar en Ford Fiesta WRC för brittiska M-Sport. Efter en knivig superspecial på torsdagen, stördes han på fredag morgon av att vindrutetorkaren hängde sig och tekniska problem med en sensor till gasen som gjorde att motorn rusade. Som tur var fixade teamet till det på servicen och Pontus och norske kartläsaren Ola Fløene kunde gå ut och beblanda sig med toppen genom att direkt sätta en fjärde snabbaste tid.

– På fredag eftermiddag kunde vi äntligen börja njuta av tävlingen och ta in hela rallyfestivalen trots att vi även hade trubbel med instyrningen och inte riktigt kunde ligga på som vi ville, säger Pontus.

En justering gjordes på fredagskvällen, men på lördagen visade det sig att det snarare blev ännu mer svårstyrt. Den svensk-norska duon tog det därför försiktigt på morgonens sträckor för att efter lunchservicen vara helt lyriska över bilen och kunde äntligen attackera igen.

– När vi tillslut hittade rätt med bilen blev det väldigt roligt att köra, särskilt på de här fantastiska sträckorna som utan tvekan är mina favoriter i VM. Med tanke på vår startposition tycker jag vi gjorde det bra, det går helt enkelt inte att göra så mycket mer härifrån. Jag var jättenöjd med vad vi presterade på lördagseftermiddagen och kände att det var nu rallyt skulle ha startat så kunde vi ha kämpat i ett helt annat läge, säger Pontus.

På söndagen väntade den sista utmaningen för årets Rally Sweden. Pontus gick in med målet att njuta så mycket som möjligt och få med sig de sista milen i bilen. Med stort fokus tog han sig igenom de tre finalsträckorna och gick i mål som åtta totalt i tävlingen.

– Det hade varit kul att vara med och fighta i topp fem och utan problemen i början hade det kanske varit möjligt, men samtidigt måste jag också påminna mig själv om att det här är mitt andra rally i den nya generationens WRC-bil och jag måste ställa rimliga krav på mig själv hur mycket jag än vill. Det tar tid att komma in i det och visst känns det bättre för varje dag jag får i bilen, men det behövs ännu mer tid bakom ratten. Jag önskar som sagt att det var fler sträckor kvar så vi hade kunnat göra mer. Men jag hoppas på fler chanser så vi snart kan vara med och konkurrera på riktigt, säger Pontus.

Han väljer att bortse från problemen som till en början ställde till det och när han packar ihop rallyt har han redan börjat utvärdera helgen och kan konstatera att han har fler plus än minus på listan.

– Det finns mycket positivt att ta med härifrån. Vi får fortsätta analysera framöver men vi vet att vi har hängt med bra på vissa sträckor och vissa sektioner mer än andra. Dessutom gjorde vi inga stora misstag som ställde till det för oss och tog en hel bil till teamet på service varje kväll. Man kan ta risker och vara snabb – eller så är man kvar i tävlingen. Lite så har det varit den här helgen och för att en dag kunna vinna måste man komma i mål och det är där vi är just nu. Vi satsar långtsiktigt och bygger upp något förhoppningsvis riktigt bra. Man behöver mycket tid i bilen för att vänja sig, sammanfattar Pontus och tillägger:

– Det finns inget roligare inom rally än att få köra Rally Sweden och det här är inget jag tar för givet så jag uppskattar verkligen att det tack vare M-Sport och mina partners faktiskt blev möjligt. Jag vill också tacka alla som supportat hela helgen. Det går inte ens att beskriva kicken man får av att se alla flaggor längs sträckorna och att få chansen att träffa de som kliver upp mitt i natten för att åka ut i skogen och heja tidigt på morgonen. Hatten av!